Friday, 9 December 2011

Rancangan Pengajaran Bahasa Melayu Tahun Empat

TAJUK KEMAHIRAN BERBAHASA/HSP/ARAS SISTEM BAHASA PENGISIAN KURIKULUM
Keluarga Bahagia
Hargai Pergorbanan Ibu Bapa
Membantu Amalan Terpuji
MENDENGAR DAN BERTUTUR
1.1 Berbual tentang sesuatu perkara berkaitan kehidupan seharian dengan menggunakan kata, ungkapan, ayat, sebutan, intonasi, dan nada yang sesuai.
Aras 1 (i) Berbual tentang sesuatu perkara yang dialami
atau yang dilihat atau yang dibaca.
Aras 2 (i) Menggunakan kata panggilan dan kata ganti
nama diri yang sesuai mengikut situasi dalam
perbualan.
Aras 3 (i) Menerima teguran secara terbuka dalam
perbualan
2.1 Bercerita dengan menggunakan kata, ayat serta sebutan
dan intonasi yang baik, jelas dan teratur.
Aras I (i) Memilih diksi yang sesuai untuk menyampaikan
sesuatu cerita.
MEMBACA
5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan
intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca.
Aras 1 (i) Membaca perkataan dan frasa yang
mengandungi ayat tunggal dan ayat majmuk
dengan sebutan dan intonasi yang betul.
Aras 1 (ii)Menerangkan makna perkataan, frasa dan ayat.
Aras 2 (i) Membaca dan memahami perbagai jenis ayat
dengan memberikan penekanan kepada intonasi
berdasarkan tanda baca.
5.2 Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan sebutan dan
intonasi yang betul dan lancar serta memahami perkara
yang dibaca.
Aras 1 (i) Membaca lancar bahan sastera dan bukan
sastera dengan intonasi yang betul.
Aras 1 (ii)Menceritakan bahan isi yang dibaca
6.1 Merujuk pelbagai sumber untuk mendapatkan maklumat
bagi tajuk yang sedang dikaji termasuk maklumat
daripada internet.
Aras 1 (i) Merujuk perkataan dan kamus untuk mencari
makna, meneliti ejaan yang tepat mengikut
susunan perkataan.
6.2 Mengenal pasti pelbagai genre penulisan.
Aras 1 (i) Mengecam dan mengenal pasti format pelbagai
genre.
Aras 2 (i) Mengenal pasti kata, frasa, peribahasa dan ayat
yang biasa digunakan dalam sesuatu genre.
6.4 Membaca pantas secara luncuran untuk mendapatkan maklumat yang menyeluruh.
Aras 1 (i) Menyatakan gambaran umum tentang sesuatu
teks yang dibaca.
MENULIS
8.1 Membina dan menulis perkataan, ayat tunggal,
dan ayat majmuk.
Aras 1 (i) Menulis perkataan dan pelbagai jenis ayat
berdasarkan topik yang diberikan.
Aras 2 (i) Membina ayat majmuk daripada dua atau lebih
ayat tunggal yang diberikan.
Aras 3 (i) Membina ayat majmuk dengan kata hubung.
8.2 Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk
dalam sesuatu penulisan teks tentang sesuatu tajuk.
Aras 1 (i) Membina ayat tunggal dan ayat majmuk
berdasarkan tajuk.
Aras 2 (i) Membina perenggan dengan ayat tunggal dan
ayat majmuk.
8.3 Menulis Perkataan dan ayat dengan menggunakan
tulisan berangkai yang kemas.
Aras 1 (i) Menulis perkataan dengan tulisan berangkai
yang kemas dan cantik.
Tatabahasa• Kata nama
• Kata hubung
• Kata Tanya
• Kata pembenar
• Kata nafi
• Kata panggilan
• Ayat penyata
• Ayat tunggal
• Ayat perintah
• Ayat majmuk
Sebutan dan Intonasi
• Ayat penyata
• Ayat perintah
Kosa Kata
• Diasuh
• Melodi
• Gelojoh
• Ikhlas
• Bahagia
• Menyambut
• Ilham
• Bersempena
• Mengagumi
• Tabah
• Kempen
• Perisytiharan
Peribahasa • Berat hati
• Kata putus
• Ikut jejak
• Bulat hati
• Lupa daratan ILMU
• Pendidikan Moral
NILAI MURNI• Kasih Sayang
• Berkerjasama
KEWARGANEGARAAN• Semangat kekitaan
- bekerjasama dan tolong-menolong
- hormat-menghormati
PERATURAN SOSIOBUDAYA• Kesantunan berbahasa
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
• Kemahiran Berfikir
- menjana idea
- mengkategori
• Kecergasan Pelbagai
- muzik
- interpersonal
• Pembelajaran Kontekstual
- mengaitkan pengalaman
sedia ada
- hidup berkeluarga
UNIT 2 : KELUARGAKU BERWAWASAN
TAJUK KEMAHIRAN BERBAHASA/HSP/ARAS SISTEM BAHASA PENGISIAN KURIKULUM
Pendidikan untuk Masa Depan
Cerita Datuk
Tahniah, Abang
MENDENGAR DAN BERTUTUR
1.2 Bertanya dan menjawab tentang sesuatu perkara secara
bertatasusila.
Aras 1 (i) Mengenal dan mengecam intonasi soalan tanpa
kata tanya.
Aras 1 (ii) Mengemukakan soalan dengan kata tanya dan
tanpa kata tanya.
2.1 Bercerita dengan menggunakan kata, ayat serta sebutan
dan intonasi yang baik, jelas dan teratur.
Aras 1 (i) Memilih diksi yang sesuai untuk menyampaikan
sesuatu cerita.
Aras 1 (ii) Menyampaikan rentetan peristiwa yang berlaku
di luar lingkungan persekolahan.
3.2 Menghurai maklumat dengan menggunakan alasan yang
meyakinkan.
Aras 1 (i) Mengembangkan idea tentang sesuatu perkara
dengn memberikan alasan yang sesuai.
Aras 2 (i) Membenangkan fakta tentang sesuatu topik
dengan ulasan yang wajar.
3.3 Menyampaikan maklumat kepada pihak laindalam
aktiviti yang terancang.
Aras 1 (i) Mempersembahkan idea tentang sesuatu
persoalan dengan diksi, ayat dan gaya yang
sesuai.
Aras 3 (i) Membentang pendapat tentang sesuatu
persoalan dengan bahasa yang bertatasusila.
MEMBACA
5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan
intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca.
Aras 3 (i) Membaca petikan dengan sebutan dan intonasi
yang betul dan menarik.
Aras 3 (ii)Menjelaskan makna perkataan mengikut
konteks.
5.2 Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan sebutan dan
intonasi yang betul dan lancar serta memahami perkara
yang dibaca.
Aras 2 (i) Membaca lancar bahan sastera dan bukan
sastera dengan sebutan dan intonasi yang betul.
Aras 2 (ii)Menyatakan isi penting berdasarkan bahan yang
dibaca.
Aras 3 (ii) Menjawab soalan pemahaman berdasarkan teks
yang dibaca.
MENULIS
8.1 Membina dan menulis perkataan, ayat tunggal,
dan ayat majmuk.
Aras 1 (i) Menulis perkataan dan pelbagai jenis ayat
berdasarkan topik yang diberikan.
8.2 Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk
dalam sesuatu penulisan teks tentang sesuatu tajuk.
Aras 3 (i) Menulis karangan prosa.
8.3 Menulis Perkataan dan ayat dengan menggunakan
tulisan berangkai yang kemas.
Aras 2 (i) Menulis ayat dengan tulisan berangkai
yang kemas dan cantik.
11.1 Menyatakan pandangan tentang perkara yang menarik
dalam sesuatu karya.
Aras 1 (i) Meneliti perkarayang menarik dalam bahan
yang ditonton atau dibaca.
Aras 2 (i) Menyatakan pendapat tentang perkara yang
menarik.
Tatabahasa
• Kata nama am
• Kata nama khas
• Kata ganti nama
• Kata hubung
• Ayat tunggal
• Ayat majmuk
• Kata penegas
• polisemi
Sebutan dan Intonasi
• Ayat tanya tanpa
kata tanya.
Kosa Kata
• Insurans
• Syarikat
• Peratus
• Akaun
• Peserta
• Berbingkaikan
• Merentap
• Mengacukan
• Markas
• Buruh paksa
• Diundang
• Meraikan
• Terkuak ILMU
• Pendidikan Moral
NILAI MURNI
• Kasih Sayang
• Berkerjasama
KEWARGANEGARAAN
• Berusaha dan Produktif
- bekerjasama
- tolong-menolong
PERATURAN SOSIOBUDAYA
• Kesantunan berbahasa
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
• Kemahiran Berfikir
- menjana idea
- mengkategori
• Kecergasan Pelbagai
- muzik
- interpersonal
• Pembelajaran Kontekstual
- hidup berkeluarga
UNIT 3 : KELUARGA BERJASA
TAJUK KEMAHIRAN BERBAHASA/HSP/ARAS SISTEM BAHASA PENGISIAN KURIKULUM
Pemimpin Kecil di Sekolah
Perhimpunan Mingguan
Nasihat Guru MENDENGAR DAN BERTUTUR
1.2 Bertanya dan menjawab tentang sesuatu perkara secara
bertatasusila.
Aras 2 (i) Mengemukakan soalan bertumpu dan bercapah
serta menjawabnya secara logik dan tepat.
Aras 3 (i) Bersoal jawab untuk membuat rumusan dan
keputusan.
1.4 Menyatakan permintaan secara berterus terang dan
menyakinkan dengan menggunakan intonasi dan
paralinguistik yang sesuai untuk menguatkan
permintaan.
Aras 2 (i) Mengajukan hasrat dengan ungkapan yang
sesuai.
2.2 Melaporkan sesuatu perkara dengan menggunakan
bahasa yang sesuai dan tepat.
Aras 1 (i) Menyampaikan sesuatu berita secara ringkas
dengan bahasa yang betul.
Aras 3 (i) Mengemukakan cadangan untuk menyelesaikan
masalah berdasarkan sesuatu perkara dengan
ayat yang jelas.
3.2 Menghuraikan maklumat dengan menggunakan alasan
yang menyakinkan.
Aras 1 (i) Mengembangkan idea tentang sesuatu perkara
dengan memberikan alasan yang sesuai.
Aras 2 (i) Membentangkan fakta tentang sesuatu topik
dengan ulasan yang wajar.
Aras 3 (i) Menjelaskan pendapat tentang sesuatu topik
dengan mengemukakan bukti yang wajar.
4.1 Mengemukakan idea dan pendapat tentang sesuatu perkara secara terperinci, tepat dan tersusun.
Aras 1 (i) Mengamati topik perbincangan yang relevan.
Aras 2 (i) Mengemukakan pendapat bagi menjelaskan
idea tentang isu perbincangan.
4.2 Mengemukakan komen yang sesuai berdasarkan
pemerhatian, pengalaman dan maklumat yang
disampaikan oleh pihak lain.
Aras 2 (i) Mengelaskan penyataan dan memberikan
kritikan yang membina.
MEMBACA
5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan
intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca.
Aras 3 (i) Membaca petikan dengan sebutan dan intonasi
yang betul dan menarik.
Aras 3 (ii)Menjelaskan makna perkataan mengikut
konteks.
5.2 Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan sebutan dan
intonasi yang betul dan lancar serta memahami perkara
yang dibaca.
Aras 1 (i) Membaca lancar bahan sastera dan bahan bukan
sastera dengan sebutan dan intonasi yang betul.
MENULIS
8.2 Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk
dalam sesuatu penulisan teks tentang sesuatu tajuk.
Aras 2 (i) Membina perenggan dengan ayat tunggal dan
ayat majmuk.
Aras 3 (i) Menulis karangan prosa.
8.4 Membina dan menulis ayat topik berdasarkan sesuatu
perkara.
Aras 1 (i) Mengenal pasti isi yang sesuai dengan tajuk.
Aras 1 (ii) Membina ayat topik dan ayat huraian
berdasarkan isi yang dikenal pasti tentang
sesuatu tajuk.
11.1 Menyatakan pandangan tentang perkara yang menarik
dalam sesuatu karya.
Aras 1 (i) Meneliti perkarayang menarik dalam bahan
yang ditonton atau dibaca.
Tatabahasa
• Kata Tanya
• Kata kerja
• Kata abjektif
• Ayat Tanya
• Perkataan
berlawanan makna
Sebutan dan Intonasi
• Ayat tanya
• Ayat seruan
• Ucapan
• pengumuman
Kosa Kata
• Calon
• Bakat
• Berwawasan
• Dicadangkan
• Memimpin
• Alaf siber
• Kriteria
• Bertekad
• Kudapan
• Pemilihan
• Syarat-syarat
• Merarau
• Pengundian
• Pengumuman
• Tampil
Peribahasa
• Kais pagi makan
pagi, kais petang
makan petang ILMU
• Pendidikan Moral
NILAI MURNI
• Kerjasama
• Kerajinan
• Patriotisme
• Semangat
bermasyarakat
KEWARGANEGARAAN
• Mencintai negara
PERATURAN SOSIOBUDAYA
• Bersopan ketika bercakap dengan rang lain.
• Berbahasa dengan kata-kata yang sesuai dengan aktivii yang dilakukan.
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
• Pembelajaran Kontekstual
- membuat keputusan
• Kecergasan Pelbagai
- kemahiran interpersonal
- membuat kategori
UNIT 4 : MINGGU KOKURIKULUM
TAJUK KEMAHIRAN BERBAHASA/HSP/ARAS SISTEM BAHASA PENGISIAN KURIKULUM
Hari Kantin
Gerai Manakah yang Tercantik?
Pertunjukan Seni Mempertahankan Diri MENDENGAR DAN BERTUTUR
1.3 Memberikan dan memahami arahan serta pesanan tentang sesuatu perkara.
Aras 1 (i) Mendengar serta memahami arahan dan
pesanan.
Aras 1 (ii) Menyampaikan arahan serta pesanan dengan
intonasi yang betul dan bersopan.
Aras 2 (i) Mendengar, menerima dan melaksanakan
arahan serta pesanan dengan betul, cepat dan
tersusun.
1.6 Menyatakan sesuatu kemahuan semasa menjalankan
transaksi dalam urusan harian untuk mendapatkan
barangan dan perkhidmatan.
Aras 1 (i) Mengenal pasti keperluan dan menyatakannya
dengan jelas.
Aras 1 (ii) Menggunakan ayat yang sesuai untuk
mendapatkan barangan dan perkhidmatan.
Aras 2 (i) Menggunakan kata dan istilah yang betul
semasa berurusan.
2.2 Melaporkan sesuatu perkara dengan menggunakan
bahasa yang sesuai dan tepat.
Aras 2 (i) Menyampaikan sesuatu penting tentang sesuatu
perkara.
3.1 Menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara atau
tajuk dengan menggunakan kata, istilah, frasa, struktur
ayat yang betul dan laras bahasa yang sesuai.
Aras 1 (i) Mengumpul dan menyusun isi penting daripada
sesuatu topik yang dibincangkan.
Aras 1 (ii)Mengemukakan isi penting dengan jelas.
MEMBACA
5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan
intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca.
Aras 1 (i) Membaca perkataan dan frasa yang
mengandungi ayat tunggal dan ayat majmuk
dengan sebutan dan intonasi yang betul.
Aras 1 (ii)Menerangkan makna perkataan, frasa dan ayat.
6.1 Merujuk pelbagai sumber untuk mendapatkan maklumat
bagi tajuk yang sedang dikaji termasuk maklumat
daripada internet.
Aras 1 (i) Merujuk perkataan dan kamus untuk mencari
makna, meneliti ejaan yang tepat mengikut
susunan perkataan.
Aras 2 (i) Meneliti halaman kandungan dan synopsis
prakata untuk mendapatkan maklumat.
Aras 3 (i) Meneliti glosari dan bibliografi untuk untuk
mendapatkan maklumat.
7.1 Membaca dan menerangkan maksud kandungan teks
yang tersurat dan tersirat.
Aras 1 (i) Membuat dan menyatakan andaian tentang
sesuatu perkara yang tersirat berdasarkan
maklumat yang tersurat.
MENULIS
8.3 Menulis Perkataan dan ayat dengan menggunakan
tulisan berangkai yang kemas.
Aras 2 (i) Menulis ayat dengan tulisan berangkai
yang kemas dan cantik.
8.4 Membina dan menulis ayat topik dan ayat huraian
berdasarkan sesuatu perkara.
Aras 1 (i) Mengenal pasti isi yang sesuai dengan tajuk.
Aras 1 (ii) Membina ayat topik dan ayat huraian
berdasarkan isi yang dikenal pasti tentang
sesuatu tajuk.
Aras 2 (i) Mengemukakan hujah dan alasan yang sesuai
dalam perenggan.
Tatabahasa
• Kata akar
• Kata tunggal
• Kata bantu
• Kata abjektif
• Kata sendi nama
• Kata berimbuhan
• Bandingan semacam
• Frasa abjektif
• Ayat tunggal
• Ayat majmuk
• Ayat penyata
• Ayat perintah
Sistem ejaan
• Ejaaan kata dasar
dan kata terbitan
Sebutan dan Intonasi
• Arahan dan
pesanan.
• Perbualan
• Pengumuman atau
pemberitahuan
Kosa Kata
• Kokurikulum
• Badan beruniform
• Jual beli
• Sedia kala
• Sempena
• Tapak gerai
• Barangan terpakai
• Brosur
• Koir
• Menu
• Kretiviti
• Paparan
• Kawat kaki
• Susun atur
• Pupuk
• Cekal
• Awal
• Tabah
• Yakin
• waswas ILMU
• Kemahiran Hidup
• Ekonomi
• Kajian Tempatan
NILAI MURNI
• Kerajinan
• Kebersihan fizikal dan
mental
KEWARGANEGARAAN
• Berusaha dan Produktif
PERATURAN SOSIOBUDAYA
• Kesantunan berbahasa
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
• Pembelajaran Kontekstual
• Kecergasan Pelbagai
- logik matematik
- kinestetik
- verbal linguistik
• Kemahiran Berfikir
- menyatakan sebab
- menitlak
- membuat perkaitan dan perhubungan mengesan kecondongan pendapat
UNIT 5 : SENTIASA BERHEMAT KITA SELAMAT
TAJUK KEMAHIRAN BERBAHASA/HSP/ARAS SISTEM BAHASA PENGISIAN KURIKULUM
Awas, Banjir
Tragedi
Utamakan Keselamatan MENDENGAR DAN BERTUTUR
1.1 Berbual tentang sesuatu perkara berkaitan kehidupan seharian dengan menggunakan kata, ungkapan, ayat, sebutan, intonasi, dan nada yang sesuai.
Aras 1 (i) Berbual tentang sesuatu perkara yang dialami
atau yang dilihat atau yang dibaca.
1.2 Bertanya dan menjawab tentang sesuatu perkara secara
bertatasusila.
Aras 3 (i) Bersoal jawab untuk membuat rumusan dan
keputusan.
1.3 Memberikan dan memahami arahan serta pesanan tentang sesuatu perkara.
Aras 2 (ii) Menyatakan panduan tunjuk arah kepada orang
lain.
Aras 3 (i) Menyalurkan arahan serta pesanan yang
diterima kepada orang lain dengan jelas dan
tepat.
1.5 Memberikan penjelasan tentang sesuatu perkara yang
tersurat dan tersirat.
Aras 1 (ii) Mengecam mesej yang terdapat dalam bahan.
4.4 Menyatakan pilihan untuk menerima atau menolak
pandangan dalam perundingan bagi mencapai kata
sepakat.
Aras 1 (i) Mengemukakan alasan yang sesuai untuk
menerima atau menolak sesuatu pendapat.
Aras 2 (i) Menyatakan sebab dan akibat untuk menerima
atau menolak sesuatu pendapat.
MEMBACA
5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan
intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca.
Aras 1 (i) Membaca perkataan dan frasa yang
mengandungi ayat tunggal dan ayat majmuk
dengan sebutan dan intonasi yang betul.
5.2 Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan sebutan dan
intonasi yang betul dan lancar serta memahami perkara
yang dibaca.
Aras 3 (i) Membaca lancar teks pelbagai laras bahasa
dengan sebutan dan intonasi yang betul serta
gaya yang sesuai.
6.3 Membaca dan mengenal pasti isi utama dan isi
sampingan daripada teks.
Aras 1 (i) Membaca dan menyatakan fakta yang terdapat
dalam teks.
Aras 2 (i) Membaca dan mengecam isi penting dan isi
sampingan daripada pelbagai bahan bacaan.
Aras 3 (i) Mengenal pasti dan menyatakan mesej penulis
berdasarkan teks yang dibaca.
6.6 Membuat ramalan tentang sesuatu cerita atau
berdasarkan maklumat yang diberikan dalam bahan
ilmu.
Aras 1 (i) Mengumpulkan maklumat daripada bahan yang
dibaca untuk membuat ramalan.
MENULIS
8.1 Membina dan menulis perkataan, ayat tunggal,
dan ayat majmuk.
Aras 1 (i) Menulis perkataan dan pelbagai jenis ayat
berdasarkan topik yang diberikan.
8.2 Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk
dalam sesuatu penulisan teks tentang sesuatu tajuk.
Aras 1 (i) Membina ayat tunggal dan ayat majmuk
berdasarkan tajuk.
8.3 Menulis Perkataan dan ayat dengan menggunakan
tulisan berangkai yang kemas.
Aras 2 (i) Menulis ayat dengan tulisan berangkai
yang kemas dan cantik.
8.4 Membina dan menulis ayat topik dan ayat huraian
berdasarkan sesuatu perkara.
Aras 2 (i) Mengemukakan hujah dan alasan yang sesuai
dalam perenggan.
Aras 3 (i) Membina perenggan yang kohensif dengan ayat
topik dan ayat huraian.
10.2 Mengedit dan memurnikan hasil penulisan.
Aras 1 (i) Mengenal pasti dan membetulkan kesilapan
ejaan, perkataan dan tanda baca dalam teks.
11.2 Mengulas karya bukan sastera dari aspek penggunaan
perkataan, idea, ayat, wacana, nilai dan pengajaran.
Aras 1 (i) Mengecam malumat yang terdapat dalam teks.
Aras 1 (ii)Menyatakan pandangan tentang mesej dan nilai
yang terdapat dalam teks.
Tatabahasa
• Kata arah
• Ayat perintah
• Ayat penyata
• Huruf besar dan
tanda baca
• Ayat Tanya
• Ayat seruan
• Kata hubung
• Antonim
• Penanda wacana
Sebutan dan Intonasi
• Berita
Kosa Kata
• Arus deras
• Air naik
• Melimpah
• Tenggelam
• Berpindah
• Menyelamat
• Pusat pemindahan
• Pasukan penyelamat
• Bantuan kecemasan
• Kebajikan
penduduk ILMU
• Kajian Tempatan
• Geografi
NILAI MURNI
• Hemah tinggi
• Berkerjasama
• Semangat
bermasyarakat
KEWARGANEGARAAN
• Mencintai Negara yang
aman dan selama.
PERATURAN SOSIOBUDAYA
• Budaya timur yang berhemah dan suka menolong.
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
• Kemahiran Berfikir
- mantafsir
- mengenal past idea
utama dan idea
sampingan
- menjana idea
• Kecergasan Pelbagai
- naturalis
- interpersonal
• Kajian Masa Depan
- membuat ramalan
• Pembelajaran Kontekstual
- mengaitkan isu keselamatan dengan pengalaman sedia ada
UNIT 6 : HARGAI WARISAN KITA
TAJUK KEMAHIRAN BERBAHASA/HSP/ARAS SISTEM BAHASA PENGISIAN KURIKULUM
Melawat ke Muzium Negara
Tun Syed Nasir
Rendang Daging MENDENGAR DAN BERTUTUR
1.5 Memberikan penjelasan tentang sesuatu perkara yang
tersurat dan tersirat.
Aras 1 (i) Menyatakan fakta yang terdapat dalam bahan.
Aras 1 (ii) Mengecam mesej yang terdapat dalam bahan.
Aras 1 (iii)Menerangkan fakta dan mesej yang terdapat
dalam bahan.
3.1 Menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara atau
tajuk dengan menggunakan kata, istilah, frasa, struktur
ayat yang betul dan laras bahasa yang sesuai.
Aras 1 (i) Mengumpul dan menyusun isi penting daripada
sesuatu topik yang dibincangkan.
Aras 1 (ii)Mengemukakan isi penting dengan jelas.
MEMBACA
5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan
intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca.
Aras 1 (i) Membaca perkataan dan frasa yang
mengandungi ayat tunggal dan ayat majmuk
dengan sebutan dan intonasi yang betul.
Aras 1 (ii)Menerangkan makna perkataan, frasa dan ayat.
Aras 3 (i) Membaca petikan dengan sebutan dan intonasi
yang betul dan menarik.
5.2 Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan sebutan dan
intonasi yang betul dan lancar serta memahami perkara
yang dibaca.
Aras 1 (ii)Menceritakan isi bahan yang dibaca.
Aras 3 (i) Membaca lancar teks pelbagai laras bahasa
dengan sebutan dan intonasi yang betul serta
gaya yang sesuai.
6.2 Mengenal pasti pelbagai genre penulisan.
Aras 1 (i) Mengecam dan mengenal pasti format pelbagai
genre.
Aras 2 (i) Mengenal pasti kata, frasa, peribahasa dan ayat
yang biasa digunakan dalam sesuatu genre.
Aras 3 (i) Menjelaskan ciri penulisan yang baik
berdasarkan sesuatu genre.
7.1 Membaca dan menerangkan maksud kandungan teks
yang tersurat dan tersirat.
Aras 1 (i) Membuat dan menyatakan andaian tentang
sesuatu perkara yang tersirat berdasarkan
maklumat yang tersurat.
Aras 3 (i) Membuat kesimpulan tentang maksud tersurat
dan tersirat berdasarkan bahan grafik dan bukan
grafik.
MENULIS
8.3 Menulis Perkataan dan ayat dengan menggunakan
tulisan berangkai yang kemas.
Aras 1 (i) Menulis perkataan dengan tulisan berangkai
yang kemas dan cantik.
8.5 Mengenal pasti dan menggunakan penanda wacana yang
sesuai dalam satu perenggan atau antara perenggan
dalam sesebuah karangan.
Aras 1 (i) Memilih dan mengenal pasti penanda wacana
yang terdapat dalam teks yang dibaca.
Aras 2 (i) Menyambung ayat dalam perenggan dengan
penanda wacana yang sesuai.
Aras 3 (i) Menghubungkaitkan idea antara perenggan
dengan penanda wacana.
9.2 Mengenal pasti maklumat dan mencatat nota daripada
bahan yang didengar dan dibaca.
Aras 2 (i) Mencatat nota dalam bentuk grafik.
10.1 Menghasilkan penulisan pelbagai genre (prosa dan
puisi) termasuk e-mel yang mudah, menarik dan
bermakna.
Aras 1 (i) Mengenal pasti isi daripada pelbagai sumber
berdasarkan tajuk.
Aras 1 (ii)Menyusun isi mengikut perenggan bagi
menghasilkan karangan yang lengkap.
10.2 Mengedit dan memurnikan hasil penulisan.
Aras 2 (i) Mengenal pasti dan membetulkan kesilapan
struktur ayat.

Tatabahasa
• Kata Bantu
• Kata penguat
• Kata sapaan
• Kata seru
Sistem ejaan
• Menulis ejaaan dengan betul
Sebutan dan Intonasi
• Membaca dengan
sebutan dan intonasi
yang betul
Kosa Kata
• Replika
• Batu bersurat
• Diteroka
• Resipi
• Dilancarkan
• Bahasa pengantar
• Ijazah
• Menjadikan
• Dimayang
• Rumit
• Kekabu
• Dikisar
• Tus
• Dihiris
• Menggelegak ILMU
• Sejarah
• Kebudayaan
• Kajian Tempatan
NILAI MURNI
• Hemah Tinggi
• Kerajinan
• Kesyukuran
KEWARGANEGARAAN
• Mengetahui sejarah
negara
PERATURAN SOSIOBUDAYA
• Kesantunan bahasa
ketika menemu ramah
orang lain
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
• Kemahiran Berfikir
- merumus
- mengesan kecondongan pendapat
- mengkategori
- menyusun atur
• Kajian Masa Depan
- kajian masa lampau
• Kecergasan Pelbagai
- visual ruang
UNIT 7 : PENGALAMAN INDAH
TAJUK KEMAHIRAN BERBAHASA/HSP/ARAS SISTEM BAHASA PENGISIAN KURIKULUM
Pengalaman di Gunung Machincang
Pengalaman di Sandakan
Perjalanan dengan Kereta Api MENDENGAR DAN BERTUTUR
1.2 Bertanya dan menjawab tentang sesuatu perkara secara
bertatasusila.
Aras 1 (ii) Mengemukakan soalan dengan kata tanya dan
tanpa kata Tanya untuk mendapatkan
maklumat.
1.4 Menyatakan permintaan secara berterus terang dan
menyakinkan dengan menggunakan intonasi dan
paralinguistik yang sesuai untuk menguatkan
permintaan.
Aras 1 (i) Memilih serta menggunakan kata dan ayat yang
sesuai untuk menyatakan sesuatu permintaan.
Aras 1 (ii) Menggunakan mimik muka yang sesuai semasa
mengemukakan permintaan.
Aras 1 (iii)Memohon pertimbangan untuk memenuhi
sesuatu permintaan.
Aras 2 (i) Mengajukan hasrat dengan ungkapan yang
sesuai.
Aras 3 (i) Menyatakan sebab dan akibat untuk menyokong
sesuatu permintaan.
MEMBACA
5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan
intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca.
Aras 3 (i) Membaca petikan dengan sebutan dan intonasi
yang betul dan menarik.
Aras 3 (ii)Menjelaskan makna perkataan mengikut
konteks.
5.2 Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan sebutan dan
intonasi yang betul dan lancar serta memahami perkara
yang dibaca.
Aras 3 (ii) Menjawab soalan pemahaman berdasarkan teks
yang dibaca.
6.2 Mengenal pasti pelbagai genre penulisan.
Aras 1 (i) Mengecam dan mengenal pasti format pelbagai
genre.
MENULIS
8.6 Membina wacana yang sempurna bagi keseluruhan
karangan.
Aras 1 (i) Mengenal pasti isi yang sesuai sebagai kerangka
penulisan.
Aras 1 (ii)Mengenal pasti ayat yang sesuai bagi
menghasilkan perenggan pengenalan, isi dan
penutup.
Aras 2 (i) Membuat pelbagai jenis perenggan pendahuluan
dan perenggan penutupan yang bersesuai an
dengan tajuk.
Aras 3 (i) Menulis sebuah karangan yang lengkap
bersesuaian dengan format.
10.2 Mengedit dan memurnikan hasil penulisan.
Aras 2 (i) Mengenal pasti dan membetulkan kesilapan
struktur ayat.
10.3 Membuat ringkasan daripada bahan yang didengar atau
dibaca.
Aras 3 (i) Menulis ringkasan berdasarkan teks yang
didengar atau dibaca.
Tatabahasa
• Kata seru
• Tanda baca
• Penanda wacana
• Imbuhan
• Frasa
Sebutan dan Intonasi
• Laporan
• Dialog
• Ayat seruan
Kosa Kata
• Izinkan
• Bolehkah
• Berikan
• Tolong
• Ambilkan
• Marilah
• Patuhi
• Tumpuan ramai
• Layanan mesra
• Kereta kabel
• Destinasi
• Keistimewaan
• pemuliharaan
• menjamu
• berformat ILMU
• Kajian Tempatan
• Geografi
• Ekonomi
NILAI MURNI
• Bersyukur
KEWARGANEGARAAN
• Mencintai negara
PERATURAN SOSIOBUDAYA
• Bersopan santun ketika memohon pertolongan daripada orang lain.
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
• Kemahiran Berfikir
- mengkategori
• Kajian Masa Depan
• Pembelajaran Konstruktivisme
UNIT 8 : RAKYAT CERGAS NEGARA MAJU
TAJUK KEMAHIRAN BERBAHASA/HSP/ARAS SISTEM BAHASA PENGISIAN KURIKULUM
Pertandingan Perahu layar
Majulah Sukan untuk Negara
Sukan Mengharumkan Nama Negara MENDENGAR DAN BERTUTUR
1.4 Menyatakan permintaan secara berterus terang dan
menyakinkan dengan menggunakan intonasi dan
paralinguistik yang sesuai untuk menguatkan
permintaan.
Aras 3 (i) Menyatakan sebab dan akibat untuk menyokong
sesuatu permintaan.
2.1 Bercerita dengan menggunakan kata, ayat serta sebutan
dan intonasi yang baik, jelas dan teratur.
Aras 2 (ii) Menyatakan ramalan kesudahan sesuatu
peristiwa dengan bahasa yang betul.
2.2 Melakukan sesuatu perkara dengan menggunakan
bahasa yang sesuai dan tepat.
Aras 2 (i) Menyampaikan maklumat penting tentang
sesuatu perkara.
3.1 Menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara atau
tajuk dengan menggunakan kata, istilah, frasa, struktur
ayat yang betul dan laras bahasa yang sesuai.
Aras 3 (i) Menentukan fakta yang sesuai tentang sesuatu
topik yang dibincangkan.
Aras 3 (ii)Membentangkan maklumat yang diperlukan
dengan ayat yang tepat.
4.1 Mengemukakan idea dan pendapat tentang sesuatu
perkara secara terperinci, tepat dan tersusun.
Aras 2 (i) Mengemukakan idea dan pendapat tentang
sesuatu perkara secara terperinci, tepat dan
tersusun.
4.2 Mengemukakan komen yang sesuai berdasarkan
pemerhatian, pengalaman dan maklumat yang
disampaikan oleh pihak lain.
Aras 1 (i) Memberikan komen yang membina tentang
sesuatu perkara.
MEMBACA
5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan
intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca.
Aras 2 (i) Membaca dan memahami perbagai jenis ayat
dengan memberikan penekanan kepada intonasi
berdasarkan tanda baca.
6.5 Membaca pantas secara imbasan untuk mendapatkan
maklumat khusus.
Aras 1 (i) menyatakan fakta yang relevan dengan perkara
yang dikehendaki dalam teks.
Aras 2 (i) Mengimbas fakta yang relevan daripada
pelbagai bahan untuk mengukuhkan maklumat.
Aras 3 (i) Mengumpul maklumat secara imbasan untuk
membuat keputusan.
7.2 Membaca dan mengenal pasti perkataan, pelbagai jenis
ayat dan gaya bahasa daripada teks sastera dan bukan
sastera yang dapat membawa kesan tertentu kepada
pembaca.
Aras 1 (i) Mengecam diksi, istilah dan ayat yang memberi
kesan dengan menyatakan sebab.
MENULIS
8.5 Mengenal pasti dan menggunakan penanda wacana yang
sesuai dalam satu perenggan atau antara perenggan
dalam sesebuah karangan.
Aras 1 (i) Memilih dan mengenal pasti penanda wacana
yang terdapat dalam teks yang dibaca.
Aras 3 (i) Menghubungkaitkan idea antara perenggan
dengan penanda wacana.
10.3 Membuat ringkasan daripada bahan yang didengar atau
dibaca.
Aras 2 (i) Mencatatkan idea utama dan idea sokongan
yang terdapat dalam petikan yang didengar dan
dibaca dalam bentuk linear.
Aras 3 (i) Menulis ringkasan berdasarkan teks yang
didengar atau dibaca.
11.2 Mengulas karya bukan sastera dari aspek penggunaan
perkataan, idea, ayat, wacana, nilai dan pengajaran.
Aras 2 (ii) Menjelaskan mesej dan nilai yang terdapat
dalam teks.
Tatabahasa
• Kata sendi nama
• Apitan peR-..-an
• Sinonim
• Kata bilangan
• Ayat aktif
• Ayat pasif
• Penanda wacana
Sebutan dan Intonasi
• Laporan
• Ulasan selari
• Dialog
Kosa Kata
• Pertandingan
• Keutamaan
• Meluncur
• Segelintir
• Merentas
• Manfaat
• Badai
• Mewarisi ILMU
• Pendidikan Jasmai dan
Pendidikan Kesihatan
• Kajian Tempatan
• Geografi
NILAI MURNI
• Berkerjasama
• Patriotisme
• Semangat
kesukanan
KEWARGANEGARAAN
• Mencintai Negara
sendiri
• Mencintai sukan
negara
PERATURAN SOSIOBUDAYA
• Bersopan santun ketika memohon pertolongan daripada orang lain
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
• Kemahiran Berfikir
- mengkategorikan
- membuat inferens
- membuat keputusan
- mengenal pasti sebab
dan akibat
- menjana idea
• Kajian Masa Depan

UNIT 9 : HASIL TANI MENINGKATKAN EKONOMI
TAJUK KEMAHIRAN BERBAHASA/HSP/ARAS SISTEM BAHASA PENGISIAN KURIKULUM
Melawat ke Kilang Kelapa Sawit
Kelapa Sawit
Hasil Pertanian MENDENGAR DAN BERTUTUR
1.5 Memberikan penjelasan tentang sesuatu perkara yang
tersurat dan tersirat.
Aras 2 (i) Menerangkan maklumat yang tersurat dan yang
tersirat tentang sesuatu peristiwa.
Aras 3 (i) Menyusul periksa andaian untuk menjelaskan
perkara yang tersurat dan yang tersirat.
1.6 Menyatakan sesuatu kemahuan semasa menjalankan
transaksi dalam urusan harian untuk mendapatkan
barangan dan perkhidmatan.
Aras 3 (i) Berunding dengan sopan untuk mendapatkan
persetujuan semasa berurusan.
2.2 Melaporkan sesuatu perkara dengan menggunakan
bahasa yang sesuai dan tepat.
Aras 3 (i) Mengemukakan cadangan untuk menyelesaikan
masalah berdasarkan sesuatu perkara dengan
ayat yang jelas.
4.4 Menyatakan pilihan untuk menerima atau menolak
pandangan dalam perundingan bagi mencapai kata
sepakat.
Aras 3 (i) Meneliti tawaran untuk membuat pilihan.
Aras 3 (ii)Mengemukakan alasan untuk menerima atau
menolak sesuatu pendapat.
MEMBACA
5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan
intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca.
Aras 3 (i) Membaca petikan dengan sebutan dan intonasi
yang betul dan menarik.
6.2 Mengenal pasti pelbagai genre penulisan.
Aras 2 (i) Mengenal pasti kata, frasa, peribahasa dan ayat
yang biasa digunakan dalam sesuatu genre.
6.3 Membaca dan mengenal pasti isi utama dan isi
sampingan daripada teks.
Aras 2 (i) Membaca dan mengecam isi penting dan isi
sampingan daripada pelbagai bahan bacaan.
6.4 Membaca pantas secara luncuran untuk mendapatkan maklumat yang menyeluruh.
Aras 2 (i) Menyatakan maklumat menyeluruh tentang
sesuatu teks yang dibaca.
MENULIS
8.3 Menulis perkataan dan ayat dengan menggunakan
tulisan berangkai yang kemas.
Aras 2 (i) Menulis ayat dengan tulisan berangkai.
9.1 Mengimlak (mengambil rencana) teks yang
diperdengarkan.
Aras 1 (i) Mengambil imlak perkataan dan ayat dengan
ejaan dan tanda baca yang betul.
Aras 2 (i) Menulis pelbagai ayat yang diperdengarkan.
Aras 3 (i) Mengambil imlak teks yang diperdengarkan
dengan ejaan dan tanda baca yang betul.
9.2 Mengenal pasti maklumat dan mencatat nota daripada
bahan yang didengar dan dibaca.
Aras 2 (i) Mencatat nota dalam bentuk grafik.
9.3 Menyusun maklumat daripada nota atau catatan hasil
daripada bahan yang didengar atau dibaca secara
kohensif.
Aras 1 (i) Menulis maklumat mengikut prosedur yang
betul.
10.1 Menghasilkan penulisan pelbagai genre (prosa dan
puisi) termasuk e-mel yang mudah, menarik dan
bermakna.
Aras 3 (i) Menulis karangan berdasarkan tajuk yang
diberikan.
10.3 Membuat ringkasan daripada bahan yang didengar atau
dibaca.
Aras 1 (i) Mencatatkan idea yang terdapat dalam petikan
yang dibaca atau didengar.

Tatabahasa
• Apitan
• Akhiran
• Perkataan
berlawanan
• Kata sendi “di”
• Imbuhan “di”
• Kata ganda
Sebutan dan Intonasi
• Lakonan
Kosa Kata
• Lokasi
• Isirung
• Semaian
• Unit
• Tempahan
• Disteril
• Dipateri
• Menu
• Tradisional ILMU
• Geografi
• Ekonomi
NILAI MURNI
• Bersih fizikal dan
mental
• Baik hati
• Patriotisme
KEWARGANEGARAAN
• Mencintai Negara
sendiri
PERATURAN SOSIOBUDAYA
• Kesantunan bahasa
ketika apabila berbicara
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
• Kemahiran Berfikir
- Membuat analogi
- Naturalis
- Menganalisa
- Membuat keputusan
• Kajian Masa Depan
- minyak kelapa sawit dijadikan minyak pelincir, minyak petrol
• Kemahiran Belajar Cara Belajar
- meramal akibat
• Kecergasan Pelbagai
- interpersonal
UNIT 10 : YANG BAIK JADIKAN TELADAN
TAJUK KEMAHIRAN BERBAHASA/HSP/ARAS SISTEM BAHASA PENGISIAN KURIKULUM
Monyet yang pintar
Pak Senik Insaf
Apai Saloi MENDENGAR DAN BERTUTUR
2.1 Bercerita dengan menggunakan kata, ayat serta sebutan
dan intonasi yang baik, jelas dan teratur.
Aras 3 (i) Mempersembahkan cerita dengan sebutan,
intonasi dan penghayatan yang sesuai.
Aras 3 (ii)Menghuraikan sesuatu perkara yang didengar
dengan bahasa yang betul.
3.3 Menyampaikan maklumat kepada pihak lain dalam
aktiviti yang terancang.
Aras 2 (i) Mengemukakan idea tentang sesuatu tema
dengan wacana yang sesuai.
MEMBACA
5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan
intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca.
Aras 1 (i) Membaca perkataan dan frasa yang
mengandungi ayat tunggal dan ayat majmuk
dengan sebutan dan intonasi yang betul.
5.2 Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan sebutan dan
intonasi yang betul dan lancar serta memahami perkara
yang dibaca.
Aras 1 (i) Membaca lancar bahan sastera dan bukan
sastera dengan sebutan dan intonasi yang betul.
Aras 2 (i) Membaca lancar bahan sastera dengan gayadan
penyampaian yang menarik.
6.2 Mengenal pasti pelbagai genre penulisan.
Aras 2 (i) Mengenal pasti kata, frasa, peribahasa dan ayat
yang biasa digunakan dalam sesuatu genre.
7.1 Membaca dan menerangkan maksud kandungan teks
yang tersurat dan tersirat.
Aras 2 (i) Menjelaskan maksud tersurat dan tersirat
berdasarkan bahan yang dibaca.
Aras 3 (i) Membuat kesimpulan tentang maksud tersurat
dan tersirat berdasarkan bahan grafik dan bukan
grafik.
MENULIS
8.2 Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk
dalam sesuatu penulisan teks tentang sesuatu tajuk.
Aras 3 (i) Menulis karangan prosa.
11.1 Menyatakan pandangan tentang perkara yang menarik
dalam sesuatu karya.
Aras 2 (i) Menyatakan pendapat tentang perkara yang
menarik.
Aras 3 (i) Mengulas perkara yang menarik dalam karya.
11.2 Mengulas karya bukan sastera dari aspek penggunaan
perkataan, idea, ayat, wacana, nilai dan pengajaran.
Aras 2 (ii) Menjelaskan mesej dan nilai yang terdapat
dalam teks.
Aras 3 (i) Mengemukakan pendapat tentang mesej dan
nilai yang terdapat dalam teks.
11.3 Mengulas karya bukan sastera yang mudah secara
umum dari aspek tema dan persoalan, watak dan
perwatakan, nilai dan pengajaran dan gaya bahasa.
Aras 1 (i) Meneliti perkara yang menarik dalam bahan
yang ditonton atau dibaca.
Aras 1 (ii)Mengenal pasti perwatakan watak dalam teks.
Aras 2 (i) Menyusun peristiwa yang terdapat dalam teks.
Aras 3 (i) Mengenal pasti persoalan.
Aras 3 (ii)Menghubungkaitkan tema dengan persoalan
yang terdapat dalam teks.
Aras 3(iii)Mengulas tema dan persoalan yang terdapat
dalam teks.
Tatabahasa
• Kata pemeri
• Kata nafi
• Kata kerja aktif
• Kata kerja pasif
• Sinonim
• Antonim
• Imbuhan
• Apitan
• Frasa abjektif
• Ayat nafi
• Ayat penyata
Kosa Kata
• Ganas
• Sampuk
• Menyerah
• Herdik
• Bengis
• Berkorban
Peribahasa
• Cari jalan
• Naik darah
• Beri muka
• Ada hati
• Ada jalan
• Panas hati ILMU
• Kesusasteraan
NILAI MURNI
• Baik hati
• Keberanian
• Keinsafan
KEWARGANEGARAAN
- bertindak dengan
wajar
PERATURAN SOSIOBUDAYA
• Hidup bermasyarakat
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
• Kecergasan Pelbagai
- verbal linguistic
- interpersonal
• Kemahiran Berfikir
- mencirikan
- membuat analog
- menilai
UNIT 11 : LESTARI ALAM
TAJUK KEMAHIRAN BERBAHASA/HSP/ARAS SISTEM BAHASA PENGISIAN KURIKULUM
Alam Ceria Kita Selesa
Bumi Tercemar
Pencemaran MENDENGAR DAN BERTUTUR
2.2 Melaporkan sesuatu perkara dengan menggunakan
bahasa yang sesuai dan tepat.
Aras 2 (i) Menyampaikan maklumat penting tentang
sesuatu perkara.
Aras 3 (i) Mengemukakan cadangan untuk menyelesaikan
masalah berdasarkan sesuatu perkara dengan
ayat yang jelas.
3.3 Menyampaikan maklumat kepada pihak laindalam
aktiviti yang terancang.
Aras 3 (i) Membentang pendapat tentang sesuatu
persoalan dengan bahasa yang bertatasusila.
4.1 Mengemukakan idea dan pendapat tentang sesuatu perkara secara terperinci, tepat dan tersusun.
Aras 2 (i) Mengemukakan pendapat bagi menjelaskan
idea tentang isu perbincangan.
4.2 Mengemukakan komen yang sesuai berdasarkan
pemerhatian, pengalaman dan maklumat yang
disampaikan oleh pihak lain.
Aras 1 (i) Memberikan komen yang membina tentang
sesuatu perkara.
4.3 Mengemukakan hujah untuk menyokong atau
menentang sesuatu pendirian dengan memberikan alasan
yang sesuai secara sopan dalam aktiviti yang terancang.
Aras 2 (i) Memberikan pendapat dengan alasan tentang
sesuatu topik.
Aras 3 (i) Menyokong sesuatu tajuk dengan
mengemukakan sesuatu tajuk perbincangan.
4.4 Menyatakan pilihan untuk menerima atau menolak
pandangan dalam perundingan bagi mencapai kata
sepakat.
Aras 2 (i) Menyatakan sebab dan akibat untuk menerima
atau menolak sesuatu pendapat.
Aras 3 (ii)Mengemukakan alasan untuk menerima atau
menolak sesuatu pendapat.
MEMBACA
5.2 Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan sebutan dan
intonasi yang betul dan lancar serta memahami perkara
yang dibaca.
Aras 2 (i) Membaca lancar bahan sastera dengan gayadan
penyampaian yang menarik.
Aras 3 (i) Membaca lancar teks pelbagai laras bahasa
dengan sebutan dan intonasi yang betul serta
gaya yang sesuai.
6.1 Merujuk pelbagai sumber untuk mendapatkan maklumat
bagi tajuk yang sedang dikaji termasuk maklumat
daripada internet.
Aras 1 (i) Merujuk perkataan dan kamus untuk mencari
makna, meneliti ejaan yang tepat mengikut
susunan perkataan.
6.4 Membaca pantas secara luncuran untuk mendapatkan maklumat yang menyeluruh.
Aras 3 (i) Menyatakan gambaran umum pelbagai teks
yang dibaca.
7.2 Membaca dan mengenal pasti perkataan, pelbagai jenis
ayat dan gaya bahasa daripada teks sastera dan bukan
sastera yang dapat membawa kesan tertentu kepada
pembaca.
Aras 2 (i) Memilih ayat yang memberikan kesan dalam
teks prosa dan puisi dengan menyatakan alasan.
Aras 3 (i) Mengklasifikasikan pelbagai jenis ayat yang
memberikan kesan dengan mengemukakan
alasan.
MENULIS
8.6 Membina wacana yang sempurna bagi keseluruhan
karangan.
Aras 2 (i) Membuat pelbagai jenis perenggan pendahuluan
dan perenggan penutupan yang bersesuai an
dengan tajuk.
10.1 Menghasilkan penulisan pelbagai genre (prosa dan
puisi) termasuk e-mel yang mudah, menarik dan
bermakna.
Aras 3 (i) Menulis karangan berdasarkan tajuk yang
diberikan.
11.1 Menyatakan pandangan tentang perkara yang menarik
dalam sesuatu karya.
Aras 2 (i) Menyatakan pendapat tentang perkara yang
menarik.

11.2 Mengulas karya bukan sastera dari aspek penggunaan
perkataan, idea, ayat, wacana, nilai dan pengajaran.
Aras 1 (i) Mengecam malumat yang terdapat dalam teks.
Aras 1 (ii)Menyatakan pandangan tentang mesej dan nilai
yang terdapat dalam teks.
Aras 3 (i) Mengemukakan pendapat tentang mesej dan
nilai yang terdapat dalam teks.
11.3 Mengulas karya bukan sastera yang mudah secara
umum dari aspek tema dan persoalan, watak dan
perwatakan, nilai dan pengajaran dan gaya bahasa.
Aras 1 (iii)Mengecam watak yang terdapat dalam teks.
Tatabahasa
• Maksud frasa
• Kata penguat
• Makna perkataan
• Kata bilangan
• Kata abjektif
• Kata majmuk
• Kata seerti
Sebutan dan Intonasi
• Laporan
• Dialog
• Syair
Kosa Kata
• Pencemaran
• Anugerah
• Kitar semula
• Gelodak
• Flora dan Fauna
• Karbon dioksida
• Lembaga

ILMU
• Pendidikan Jasmai dan
Pendidikan Kesihatan
• Kajian Tempatan
• Geografi
• Pendidikan Alam
Sekitar
NILAI MURNI
• Berkerjasama
• Kewarganegaraan
• Mencintai negara
sendiri
• Mencintai sukan
negara
• Mencintai alam sekitar
PERATURAN SOSIOBUDAYA
• Sopan santun ketika memohon pertolongan daripada orang lain.
• Bertimbang rasa
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
• Kemahiran Berfikir
- mengkategori
- membuat inferens
- membuata keputusan
- mengenal pasti sebab
dan akibat
- menjana idea
• Kajian Masa Depan
UNIT 12 : KEAJAIBAN ALAM
TAJUK KEMAHIRAN BERBAHASA/HSP/ARAS SISTEM BAHASA PENGISIAN KURIKULUM
Sirih dan Pegaga
Gamat dan Rumpai Laut
Komet MENDENGAR DAN BERTUTUR
1.2 Bertanya dan menjawab tentang sesuatu perkara secara
bertatasusila.
Aras 1 (iii) Memberikan respon yang sesuai terhadap
soalan yang dikemukakan.
1.5 Memberikan penjelasan tentang sesuatu perkara yang
tersurat dan tersirat.
Aras 3 (i) Mengusul periksa andaian untuk menjelaskan
perkara yang tersurat dan tersirat.
3.1 Menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara atau
tajuk dengan menggunakan kata, istilah, frasa, struktur
ayat yang betul dan laras bahasa yang sesuai.
Aras 1 (i) Mengumpul dan menyusun isi penting daripada
sesuatu topik yang dibincangkan.

5.2 Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan sebutan dan
intonasi yang betul dan lancar serta memahami perkara
yang dibaca.
Aras 2 (ii)Menyatakan isi penting berdasarkan bahan yang
dibaca.
Aras 3 (ii)Menjawab soalan pemahaman berdasarkan teks
yang dibaca.
MEMBACA
6.5 Membaca pantas secara imbasan untuk mendapatkan
maklumat khusus.
Aras 1 (i) menyatakan fakta yang relevan dengan perkara
yang dikehendaki dalam teks.
Aras 2 (i) Mengimbas fakta yang relevan daripada
pelbagai bahan untuk mengukuhkan maklumat.
Aras 3 (i) Mengumpul maklumat secara imbasan untuk
membuat keputusan.
7.2 Membaca dan mengenal pasti perkataan, pelbagai jenis
ayat dan gaya bahasa daripada teks sastera dan bukan
sastera yang dapat membawa kesan tertentu kepada
pembaca.
Aras 1 (i) Mengecam diksi, istilah dan ayat yang memberi
kesan dengan menyatakan sebab.
MENULIS
8.6 Membina wacana yang sempurna bagi keseluruhan
karangan.
Aras 3 (i) Menulis sebuah karangan yang lengkap
bersesuaian dengan format.
10.1 Menghasilkan penulisan pelbagai genre (prosa dan
puisi) termasuk e-mel yang mudah, menarik dan
bermakna.
Aras 1 (i) Mengenal pasti isi daripada pelbagai sumber
berdasarkan tajuk.
Aras 1 (ii)Menyusun isi mengikut perenggan bagi
menghasilkan karangan yang lengkap.
Aras 2 (i) Mengecam ayat informatif dalam teks.
Aras 2 (ii)Membina ayat topik dan ayat huraian untuk
menghasilkan perenggan yang kohensif dengan
ayat informatif.
Aras 3 (i) Menulis karangan berdasarkan tajuk yang
diberikan.
Tatabahasa
• Kata ganda
• Imbuhan akhiran
Sistem ejaan
• Menulis ejaaan dengan betul
Sebutan dan Intonasi
• Lagu
Kosa Kata
• Dipanggang
• Jus
• Ulam
• Merawat
• Selera
• Produksi
• Warkah
• Jasad
• Alga
• Samudera
• Endapan
• Hadam
• Komet
• Buruj
• Gentian
ILMU
• Sains
• Perubatan
• Astronomi
NILAI MURNI
• Berdedikasi
• Kerajinan
• Kerjasama
KEWARGANEGARAAN
• Mengetahui
keistimewaan herba
tempatan
PERATURAN SOSIOBUDAYA
• Kesantunan bahasa ketika menemu ramah orang lain
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
• Kemahiran Berfikir
- menyelesaikan masalah
- membezakan fakta dengan pendapat
• Kajian Masa Depan
- kajian masa lampau
• Kecergasan Pelbagai
- naturalis
UNIT 13 : ERA SAINS DAN TEKNOLOGI
TAJUK KEMAHIRAN BERBAHASA/HSP/ARAS SISTEM BAHASA PENGISIAN KURIKULUM
Pertandingan Robotik
Basikal Bestari
Hasil Ciptaan Sains dan Teknologi MENDENGAR DAN BERTUTUR
2.2 Melaporkan sesuatu perkara dengan menggunakan
bahasa yang sesuai dan tepat.
Aras 2 (i) Menyampaikan maklumat penting tentang
sesuatu perkara.
Aras 3 (i) Mengemukakan cadangan untuk menyelesaikan
masalah berdasarkan sesuatu perkara dengan
ayat yang jelas.
3.1 Menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara atau
tajuk dengan menggunakan kata, istilah, frasa, struktur
ayat yang betul dan laras bahasa yang sesuai.
Aras 2 (i) Menyusun isi penting sesuatu topik.
Aras 2 (ii)Mengemukakan isi penting sesuatu topik secara
tersusun dengan bahasa yang mudah.
Aras 3 (ii)Membentangkan maklumat yang diperlukan
dengan ayat yang tepat.
4.3 Mengemukakan hujah untuk menyokong atau
menentang sesuatu pendirian dengan memberikan alasan
yang sesuai secara sopan dalam aktiviti yang terancang.
Aras 1 (i) Menyatakan pendirian tentang sesuatu tajuk
perbincangan.
Aras 2 (i) Memberikan pendapat dengan alasan tentang
sesuatu topik.
MEMBACA
6.6 Membuat ramalan tentang sesuatu cerita atau
berdasarkan maklumat yang diberikan dalam bahan
ilmu.
Aras 1 (i) Mengumpulkan maklumat daripada bahan yang
dibaca untuk membuat ramalan.
Aras 1 (ii)Menentukan kesesuaian maklumat yang terdapat
dalam teks untuk membuat ramalan.
Aras 2 (i) Membuat ramalan berdasarkan idea yang
berkaitan dengan cerita dan isu yang diberikan.
Aras 3 (i) Membuat ramalan berdasarkan tajuk tentang isu
yang diberikan.
7.1 Membaca dan menerangkan maksud kandungan teks
yang tersurat dan tersirat.
Aras 1 (i) Membuat dan menyatakan andaian tentang
sesuatu perkara yang tersirat berdasarkan
maklumat yang tersurat.
Aras 2 (i) Menjelaskan maksud tersurat dan tersirat
berdasarkan bahan yang dibaca.
MENULIS
8.4 Membina dan menulis ayat topik dan ayat huraian
berdasarkan sesuatu perkara.
Aras 1 (ii) Mengenal pasti isi yang sesuai dengan tajuk.
9.2 Mengenal pasti maklumat dan mencatat nota daripada
bahan yang didengar dan dibaca.
Aras 1 (i) Memilih dan menulis idea yang terdapat dalam
petikan yang dibaca atau didengar.
Aras 2 (i) Mencatat nota dalam bentuk grafik.
Aras 3 (i) Mendengardan menyenaraikan idea utama dan
idea sokongan yang terdapat dalam petikan.
9.3 Menyusun maklumat daripada nota atau catatan hasil
daripada bahan yang didengar atau dibaca secara
kohensif.
Aras 2 (i) Menyusun maklumat penting yag terdapat dalam
bahan grafik.
11.1 Menyatakan pandangan tentang perkara yang menarik
dalam sesuatu karya.
Aras 2 (i) Menyatakan pendapat tentang perkara yang
menarik.
Aras 3 (i) Mengulas perkara yang menarik dalam karya.
11.2 Mengulas karya bukan sastera dari aspek penggunaan
perkataan, idea, ayat, wacana, nilai dan pengajaran.
Aras 3 (i) Mengemukakan pendapat tentang mesej dan
nilai yang terdapat dalam teks.
Tatabahasa
• Kata dasar
• Kata berimbuhan
• Makna perkataan
• Bandingan semacam
• Kata abjektif
• Ayat tunggal
• Ayat majmuk
• Ayat Tanya
• Ayat penyata
• Ayat perintah
Sistem ejaan
• Ejaan kata dasar dan kata terbitan
Sebutan dan Intonasi
• Ayat Tanya
• Perbualan
• Bahasa berirama
(lagu)
Kosa Kata
• Memprogramkan
• Mengaktifkan
• Komponen
• Litar
• Berfungsi
• Robotik
• Kategori
• Sumo
• Kreatif
• Saiz
• kriteria
ILMU
• Sains
• Kemahiran Hidup
• Kajian Tempatan
NILAI MURNI
• Kerajinan
• Rasional
• Berdikari
KEWARGANEGARAAN
• Berusaha dan produktif
- tabah menghadapi
cabaran
- rajin
- tekun
- gigih dan sentiasa
meningkatkan usaha
PERATURAN SOSIOBUDAYA
• Kesantunan berbahasa
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
• Kemahiran Teknologi
Maklumat dan
Komunikasi
• Kajian Masa Depan
• Kemahiran Belajar Cara Belajar
UNIT 14 : WAWASAN KITA
TAJUK KEMAHIRAN BERBAHASA/HSP/ARAS SISTEM BAHASA PENGISIAN KURIKULUM
Membaca untuk Menguasai Dunia
Perhimpunan Mingguan
Nasihat Guru MENDENGAR DAN BERTUTUR
2.2 Melaporkan sesuatu perkara dengan menggunakan
bahasa yang sesuai dan tepat.
Aras 3 (i) Mengemukakan cadangan untuk menyelesaikan
masalah berdasarkan sesuatu perkara dengan
ayat yang jelas.
4.1 Mengemukakan idea dan pendapat tentang sesuatu
perkara secara terperinci, tepat dan tersusun.
Aras 3 (i) Memberikan respon tentang sesuatu isu yang
dibincangkan dengan mengemukakan alasan
yang sesuai.
4.2 Mengemukakan komen yang sesuai berdasarkan
pemerhatian, pengalaman dan maklumat yang
disampaikan oleh pihak lain.
Aras 3 (i) Mengemukakan teguran yang positif
berdasarkan maklumat yang diperolehi.
4.4 Menyatakan pilihan untuk menerima atau menolak
pandangan dalam perundingan bagi mencapai kata
sepakat.
Aras 3 (i) Meneliti tawaran untuk membuat pilihan.
Aras 3 (ii)Mengemukakan alasan untuk menerima atau
menolak sesuatu pendapat.
MEMBACA
5.2 Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan sebutan dan
intonasi yang betul dan lancar serta memahami perkara
yang dibaca.
Aras 2 (i) Membaca lancar bahan sastera dengan gayadan
penyampaian yang menarik.
Aras 3 (ii)Menjawab soalan pemahaman berdasarkan teks
yang dibaca.
6.3 Membaca dan mengenal pasti isi utama dan isi
sampingan daripada teks.
Aras 3 (i) Mengenal pasti dan menyatakan mesej penulis
berdasarkan teks yang dibaca.
6.4 Membaca pantas secara luncuran untuk mendapatkan maklumat yang menyeluruh.
Aras 3 (i) Menyatakan gambaran umum pelbagai teks
yang dibaca.
7.2 Membaca dan mengenal pasti perkataan, pelbagai jenis
ayat dan gaya bahasa daripada teks sastera dan bukan
sastera yang dapat membawa kesan tertentu kepada
pembaca.
Aras 2 (i) Memilih ayat yang memberikan kesan dalam
teks prosa dan puisi dengan menyatakan alasan.
Aras 3 (i) Mengklasifikasikan pelbagai jenis ayat yang
memberikan kesan dengan mengemukakan
alasan.
MENULIS
8.1 Membina dan menulis perkataan, ayat tunggal,
dan ayat majmuk.
Aras 1 (i) Menulis perkataan dan pelbagai jenis ayat
berdasarkan topik yang diberikan.
8.3 Menulis Perkataan dan ayat dengan menggunakan
tulisan berangkai yang kemas.
Aras 2 (i) Menulis ayat dengan tulisan berangkai
yang kemas dan cantik.
8.6 Membina wacana yang sempurna bagi keseluruhan
karangan.
Aras 3 (i) Menulis sebuah karangan yang lengkap
bersesuaian dengan format.
11.1 Menyatakan pandangan tentang perkara yang menarik
dalam sesuatu karya.
Aras 2 (i) Menyatakan pendapat tentang perkara yang
menarik.
Tatabahasa
• Ayat Tanya
• Ayat perintah
• Ayat aktif
• Ayat pasif
Sistem ejaan
• Keselarasan huruf vokal
Sebutan dan Intonasi
• Intonasi ayat
perintah
• Intonasi ayat tanya
• Syarahan
• Sajak
Kosa Kata
• Berleter
• Keliru
• Ustaz
• Samudera
• Terokai
• Pelosok
• Jelajah
• Minda
• Simulasi
• situasi
Peribahasa
• Seperti katak di
bawah tempurung
• Membaca santapan
minda
ILMU
• Kajian Tempatan
NILAI MURNI
• Rasional
• Kesyukuran
• Patriotisme
• Semangat
bermasyarakat
PERATURAN SOSIOBUDAYA
• Kesantunan berbahasa
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
• Kecergasan Pelbagai
- interpersonal
- verbal linguistik
• Kemahiran Berfikir
- menyatakan sebab dan akibat

No comments:

Post a Comment